Sports&Advice is een Sportmanagement Consultancy Bureau in Sport Stories. Zo lezen we het  op de officiële website. De onderneming bestaat inmiddels al meer dan een jaar en intussen zijn er heel wat projecten lopende. “Ondersteuning waar kan voor Sporters, Clubs én Federaties”, klinkt het bij Joris Piette (Managing Director Sports&Advice). Sportmanagement Consultancy: het verkopen van gebakken lucht of effectief een meerwaarde voor de sportwereld? Wij zochten het voor u uit.

Geen bureau van makelaars

“Laten we eerst een heel duidelijke lijn trekken”, spreekt Joris. “Wij zijn niet degenen die de contracten onderhandelen van sporters bij hun respectievelijke clubs of teams. Als consultancy bureau in Sport Stories bieden wij net éxtra ondersteunende diensten. Samenwerking en overleg met de volledige entourage van een sportpersoon is cruciaal. Een lucratief contract kan pas tot stand komen als de gehele omkadering op punt staat. Een sportpersoon die voortdurend zelf moet lopen piekeren over extrasportieve zaken kan niet continu presteren. Met Sports&Advice vinden we dat de focus van de sporter 100% op de sport zelf moet liggen. Wij zorgen, samen met de entourage, voor gemoedsrust bij de sportpersoon.

Consultancy in Sport Stories

Maar waar ligt nu de echte meerwaarde van Sports&Advice? “Bij Sports&Advice beschikken we over expertise op het vlak van carrièreplanning en -begeleiding in de sportsector. Hiervoor hebben we een uniek vacatureplatform (Sportcareers.be) ter beschikking. Verder bouwden we aan knowhow rond financiële planning. We brengen het volledige levensproces (ook buiten het sportieve om) in kaart en voorzien de sportpersoon van verschillende scenario’s (abrupt einde van de carrière tot gepland sportief pensioen). Dit alles hebben we ook in workshops gegoten zodat we bij clubs en federaties collectieve sessies kunnen organiseren.“

Storytelling en Partnerships

“Eens die gemoedsrust bereikt is het zaak die schitterende sportverhalen ook tot bij het grote publiek te brengen. Vele sporten en sportpersonen blijven steeds onder de radar. Iedereen heeft nochtans maar één doel voor ogen: de eigen, succesvolle, Sport Story najagen ten koste van alles. Maar niet iedereen krijgt automatisch de aandacht die hij/zij verdient. Soms is daar een extra impuls voor nodig.”

“Doorheen storytelling trachten we daaraan tegemoet te komen. Het gaat van social media-begeleiding over het maken van een communicatieplan tot het opstellen van een marketingstrategie of het lanceren van een ludieke campagne. Op die manier slagen we er niet alleen in de sportpersoon onder de aandacht te brengen. We bieden de sportpersoon tevens wat financiële ademruimte. Wanneer een sportpersoon bijvoorbeeld een interessante ambassadeur wordt voor een bepaald merk kan dat financieel een gunstige situatie creëren.”

Ook sportclubs en federaties

Sports&Advice richt zich niet enkel op individuele sportpersonen. De opgebouwde expertise kan ook verleend worden aan sportclubs en federaties. “We merken dat vele clubs en federaties voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van vrijwilligers. Wanneer er bij die vrijwilligers een bepaalde expertise ontbreekt bieden we (tijdelijk) onze diensten aan. We trachten de club of federatie commerciële ondersteuning te geven. Al wie een hart voor sport heeft kan bij ons terecht. Want onze missie is iedereen een eerlijke kans bieden om een eigen Sport Story te realiseren”, besluit Joris.

Tags:, , , , , , , , , , , , , , ,

Geef jouw reactie